Pendahuluan
Perkhidmatan Farmasi adalah salah satu jabatan dalam perkhidmatan sokongan di-Hospital Putrajaya. Fokus utama Jabatan Farmasi adalah untuk menyediakan perkhidmatan penjagaan ambulatori dan pesakit dalam yang berkualiti dan berkesan melalui penjagaan farmaseutikal yang optimum kepada pesakit. Jabatan Farmasi juga bertanggungjawab dalam perolehan ubat-ubatan dan item pakai buang serta memainkan peranan penting dalam mempromosi penggunaan ubat secara rasional juga kos-efektif melalui sistem pembekalan yang cekap.
Visi
Meningkatkan kesihatan rakyat menerusi kecemerlangan dalam amalan farmasi.
Misi
Misi Program Perkhidmatan Farmasi, Kementerian Kesihatan Malaysia adalah:
1. Menguatkuasakan undang-undang dan memperbaharui polisi untuk memastikan produk dan
perkhidmatan farmaseutikal adalah berkualiti.
2. Memastikan sistem organisasi yang efektif dan responsif ke arah kelestarian perkhidmatan
berkualiti.
3. Membina keupayaan dan profesionalisme menerusi pembangunan bakat? dan pemerkasaan
tenaga kerja.
4. Memperhebat kerjasama ke arah mencapai piawaian dan amalan terbaik
Jabatan Farmasi bertanggungjawab di atas aktiviti-aktiviti berikut:
1. Memberikan perkhidmatan farmasi yang efisyen dan berorientasikan pelanggan.
2. Perkhidmatan penjagaan farmaseutikal? selaras dengan perkembangan terkini.
3. Penyebaran maklumat ubat dan pemonitoran ubat terapeutik.
4. Memperbaiki kemahiran professional menerusi program latihan dan pendidikan berterusan.
5. Melibatkan diri dan menjalinkan kerjasama dalam aktiviti perkembangan dan penyelidikan
berkaitan farmasi dan perkhidmatan hospital.
6. Memastikan bekalan ubat-ubatan dan item pakai buang kepada semua wad/unit di hospital
adalah sentiasa memenuhi kualiti, efektif dan mencukupi keperluan.
Kemudahan
Kemudahan-kemudahan Farmasi |
Lokasi |
Jabatan Farmasi & Farmasi Pesakit Dalam |
Aras LG |
Stor Perubatan |
Aras LG |
Farmasi Pesakit Luar |
Aras G |
Farmasi Kecemasan |
Aras G |
Perkhidmatan
1. Perkhidmatan Farmasi Pesakit Luar
2. Perkhidmatan Farmasi Pesakit Dalam
3. Perkhidmatan Wad Farmasi
4. Pemonitoran Ubat Terapeutik (TDM)
5. Perkhidmatan Parenteral Nutrisi
6. Perkhidmatan IV-Admikstur & Aseptik
7. Rekonstitusi Ubat Sitotoksik (CDR)
8. Penyediaan Ekstemporanus dan Pembungkusan semula
9. Perkhidmatan Medication Therapy Adherence Clinic (MTAC)
10. Pusat Maklumat Ubat (DIS)
11. Perolehan & Distribusi ubat-ubatan dan bukan ubat.
Perkhidmatan Tambah Nilai (VAS)
Perkhidmatan Tambah Nilai adalah salah satu projek inovasi untuk memudahkan
pesakit-pesakit Hospital Putrajaya mengambil ubat susulan tanpa perlu menunggu, pada kos yang minimum dan memastikan pembekalan ubat yang berterusan.
1. Perkhidmatan “Farmasi SMS Take N Go” menggunakan sistem temujanji di mana
pesakit-pesakit boleh mendapatkan ubat susulan di kaunter yang ditetapkan. Terdapat 3 tempat
parkir khas disediakan bersebelahan kaunter untuk pesakit-pesakit yang menggunakan
perkhidmatan ini.
2. Perkhidmatan “Ubat Melalui Pos” (UMP) menghantar ubat susulan pesakit-pesakit ke rumah
menggunakan perkhidmatan Poslaju.
3. “Medibox” menggunakan sistem temujanji dimana pesakit-pesakit boleh mendapatkan ubat
susulan di loker yang ditetapkan, di lobi utama Hospital Putrajaya.
4. “Drive-Thru HPJ at IKN” menggunakan sistem temujanji dimana pesakit-pesakit boleh mendapatkan ubat susulan di kaunter Farmasi drive-through di Institut Kanser Negara (bersebelahan dengan Hospital Putrajaya).
Sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi kami ditalian 03-83124247 (beroperasi waktu pejabat)
Maklumat Ubat & Pertanyaan tentang Ubat
Pertanyaan mengenai ubat anda boleh hubungi Talian Bebas Tol Pusat Panggilan Farmasi Nasional di 1-800-88-6722 waktu pejabat (8.00 pagi hingga 5.00 petang). Pertanyaan mengenai ubat juga boleh diemelkan kepada portal Kenali Ubat Anda melalui laman sesawang http://www.knowyourmedicine.gov.my/
Pusat Maklumat Ubat Hospital Putrajaya boleh dihubungi ditalian 03-83124373 waktu pejabat (8.00 pagi hingga 5.00 petang).
Waktu Operasi
Lokasi |
Hari Operasi |
Waktu Operasi |
|
Farmasi Pesakit Luar |
Isnin - Jumaat |
7.30 pagi - 5.00 petang |
|
Kaunter Farmasi SMS Take N Go |
Isnin - Khamis |
8.00 pagi – 1.00 petang |
2.00 – 5.00 petang |
Jumaat |
8.00 pagi – 12.15 tengahari |
2.45 - 5.00 petang |
|
Kaunter Farmasi Kecemasan | Setiap Hari |
Beroperasi 24 jam |